dilluns, 19 de març del 2012

Jaarbeurs Utrecht [Fira d’Utrecht] (4)

Els cartells de la Fira d’Utrecht (3)

Detall del cartell de Henri Pieck de l’edició de març de la Jaarbeurs Utrecht de 1932.

Henri Pieck i els cartells de la Jaarbeurs Utrecht (2)

En l’article d’aquesta setmana continuem amb la presentació de les obres que Henri Pieck va fer per a la Jaarbeurs Utrecht, concretament els 12 cartells que definíem com a complementaris, és a dir, els que tenen per objecte informar dels preus de les entrades al recinte firal i dels descomptes que els ferrocarrils ofereixen als visitants de la Fira. No ha d’estranyar, per tant, que majoritàriament aquests cartells tinguin com a imatge principal de la composició un tren dirigint-se a la ciutat d’Utrecht o una altra imatge vinculada a l’activitat ferroviària. En aquests cartells complementaris el text té molta importància i ocupa bona part de la superfície de la composició.

En el cartell de l’edició de setembre de 1925, la imatge principal és la d’una locomotora que es dirigeix a gran velocitat cap a l’estació d’Utrecht, la silueta urbana de la qual es veu al fons, amb la torre de la catedral com a referència. El color negre té un paper destacat en la composició: la ciutat, el tren, les vies del ferrocarril, els equipaments industrials, etc., juntament amb el blau d’un to més aviat fosc que suggereix que el tren arriba a la ciutat al capvespre. El text informatiu pren gran força en dos requadres on el color vermell destaca sobremanera: en un el fons és vermell i el text blanc i en l’altre, a la inversa, el fons és blanc i la tipografia vermella.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1925 de la Jaarbeurs Utrecht.[1]

En el cartell següent, que correspon a l’edició de setembre de 1926, el ferrocarril continua sent el protagonista principal. Ara el tren ve de front, apropant-se a gran velocitat als ulls de les persones que contemplen el cartell. La referència urbana del cartell anterior ha estat substituïda pel logotip de la Jaarbeurs Utrecht (la lletra ‘U’ coronada amb el casc alat de Mercuri, el déu protector del comerç) que la locomotora porta impresa al frontal. Els textos dels dos requadres són els mateixos que els del cartell anterior i també estan disposats de la mateixa manera. El requadre inferior és vermell i l’altre negre; la tipografia en ambdós casos és blanca.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1926 de la Jaarbeurs Utrecht.[2]

El cartell de l’edició de març de 1927 presenta els mateixos elements iconogràfics que el cartell de setembre de 1925 però disposats d’altra manera. El tren, a gran velocitat, també es dirigeix cap a Utrecht. La silueta de la ciutat es troba a la dreta de la composició i a mitja alçada. Se sap que és Utrecht pel senyal de la dreta de la composició que inclou el logotip de la Jaarbeurs Utrecht. Els dos requadres amb el text informatiu tenen el fons negre i la tipografia blanca. El cartell és en blanc i negre excepte les notes de color vermell del senyal, les dates de celebració de l’esdeveniment firal i el marc que enquadra tota la composició.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1927 de la Jaarbeurs Utrecht.[3]

El cartell de l’edició següent, el de setembre de 1927, també és en blanc i negre, i l’autor utilitza el vermell per als mateixos elements que en l’anterior: la circumferència que inclou el logotip de la Fira, les dates de celebració de l’esdeveniment firal i el marc de la composició. A diferència de les peces anteriors, la perspectiva d’aquest cartell és aèria. En un primer terme apareix un imponent edifici que per la forma i el finestral gòtic recorda la catedral d’Utrecht, el referent arquitectònic més emblemàtic de la ciutat; darrera l’edifici hi ha les infraestructures ferroviàries per on circulen dos trens, un dels quals encapçalat per una locomotora fumejant. En aquest cartell només hi ha un requadre, a la dreta de la part superior, i a la part inferior l’expressió ‘Verlaagd Reizigerstarief voor Jaarbeursbezoekers’ (tarifa reduïda per als visitants de la Fira), amb un cos de lletra força gran.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1927 de la Jaarbeurs Utrecht.[4]

El món ferroviari també és present en el cartell de l’edició de setembre de 1929, tanmateix en aquesta composició no apareix cap tren ni cap estació, tan sols una via morta que indica un punt d’arribada, que no es altre que la ciutat neerlandesa, tal com suggereix l’expressió Jaarbeurs Utrecht que es troba a la part superior de la composició. A més del negre i el vermell, Henri Pieck introdueix un nou color en aquest cartell: el blau. D’aquest color són els rails de la via del tren, la circumferència on hi ha el logotip de la Fira i el marc del cartell. Les travesses de la via, el nom de la ciutat i les dates de l’esdeveniment firal són vermells. Sobre un fons negre que ocupa bona part de la part inferior del cartell destaca en blanc el mateix text informatiu que trobem en els altres cartells.


Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1929 de la Jaarbeurs Utrecht.[5]

Henri Pieck repeteix la mateixa distribució dels elements iconogràfics que la del primer cartell de l’article d’avui, el de setembre de 1925, però amb canvis significatius pel que fa al tractament del color i a la disposició del text informatiu. En aquest cartell, el vermell i el blau tenen un protagonisme més accentuat que en peces anteriors, en què el negre era predominant. La idea de fons sempre és la mateixa, un tren dirigint-se a gran velocitat cap a l’estació d’Utrecht. Una gran fletxa vermella indica la destinació de la locomotora, la ciutat d’Utrecht, concretament la seva Fira, representada pel logotip. En l’extrem superior destaca en vermell sobre fons blanc la paraula ‘Jaarbeurs’ i a sota, en blanc sobre fons vermell, el nom de la ciutat: Utrecht. El únic requadre informatiu, de fons negre i tipografia blanca, es troba a la dreta de la part superior. A la part inferior, en una franja blava, hi ha les dates de celebració de l’esdeveniment firal. Finalment en l’extrem inferior novament l’expressió ‘Verlaagd Reizigerstarief voor Jaarbeursbezoekers’ (tarifa reduïda per als visitants de la Fira). La Imatge de la locomotora fumejant apareix a la part central de la composició.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.[6]

El cartell següent, el de l’edició de primavera de 1932, la imatge del recinte firal de la Jaarbeurs Utrecht comparteix protagonisme amb el ferrocarril. El joc de diagonals té un paper rellevant en aquesta composició. Una de les diagonals la indica el ferrocarril juntament amb l’expressió ‘naar Utrecht’, que vol dir ‘a Utrecht’. Una altra diagonal divideix el cartell en dues parts, de l’esquerra de la part superior a la dreta de la part inferior, formant un escut partit en banda, el de la ciutat d’Utrecht, amb la part superior blanca i la inferior vermella. El tren es dirigeix al palau firal de la Jaarbeurs Utrecht, recentment ampliat amb un tercer edifici, tal com es desprèn d’una altra expressió ‘opening van het derde gebouw’, que vol dir ‘obertura del tercer edifici’. El palau firal ocupa la part superior del cartell, just per sota les dates de celebració de l’esdeveniment firal. Pel que fa a la gamma cromàtica, igual que en el cartell anterior, Henri Pieck empra el blau, el vermell i el blanc, el colors de la bandera neerlandesa, a més del negre, que utilitza per al ferrocarril i la paraula ‘Jaarbeurs’. A diferència dels altres cartells, en aquesta ocasió l’artista prescindeix dels requadres per ubicar el text informatiu, que destaca amb el color de la tipografia i integrat en el conjunt de la composició. De tots els cartells complementaris i informatius que Henri Pieck va fer per la Jaarbeurs Utrecht, és possiblement aquest el que té més força i el que crida més l’atenció, tan pel que fa a la ubicació del text com per la gamma cromàtica que utilitza.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[7]

El palau firal d’Utrecht del cartell anterior també el trobem en un dels fulletons informatius que la Jaarbeurs Utrecht va editar per a l’edició de primavera de la Fira de 1932, dissenyat també per Henri Pieck.

Tríptic desplegable dissenyat per Henri Pieck per a l’edició de primavera de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[8]

El ferrocarril no va ser sempre el recurs iconogràfic utilitzat per Henri Pieck per compondre els cartells complementaris de la Jaarbeurs Utrecht. En el cartell de l’edició de primavera de 1926, l’únic recurs iconogràfic utilitzat és el logotip de la Jaarbeurs Utrecht provist de dues ales, talment com si fos el casc alat de Mercuri, el déu protector de comerç. Quasi bé tota la superfície de la composició està ocupada pel text informatiu. Tanmateix Henri Pieck juga amb la gamma de colors per donar força i cridar l’atenció dels possibles receptors. En aquest cartell pren força el color verd, el del requadre que ocupa més de la meitat del cartell, on destaca la tipografia en blanc i un altre requadre de fons negre i amb la tipografia en verd i blanc. El fons del cartell és un degradat de color marró, més intensa a la part inferior, que es va difuminant a mesura que ascendeix. Les dates de l’esdeveniment firal també de color verd, descansen sobre el requadre central del cartell. Les ales del logotip sustenten l’expressió ‘Nederlandsche Jaarbeurs Utrecht’.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1926 de la Jaarbeurs Utrecht.[9]

Henri Pieck recorre al mapa dels Països Baixos en aquest cartell de l’edició de setembre de 1929 de la Jaarbeurs Utrecht. El text informatiu, que és sempre el mateix, destaca en blanc sobre fons negre a la part inferior de la composició. La paraula ‘Jaarbeurs’ en caixa alta ocupa tota l’amplada del cartell a la part superior. El punt geogràfic on es troba la ciutat d’Utrecht està indicat pel logotip de la Jaarbeurs Utrecht, en blanc dins d’una circumferència vermella, i pel nom de la ciutat que sorgeix en força d’aquest punt com si d’un raig lluminós es tractés. A més, de la ciutat d’Utrecht parteixen les ones que difonen la Jaarbeurs Utrecht arreu.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de febrer de 1929 de la Jaarbeurs Utrecht.[10]

Els dos cartells següents són molt similars quant a composició. En ambdós casos, la disposició del text i del logotip de la Jaarbeurs Utrecht tenen tot el protagonisme. En el primer, de l’edició de primavera de 1930, s’informa de l’obertura del segon edifici del recinte firal (‘opening tweede gebouw’), i en l’altre, de l’edició de primavera de 1932, de l’obertura del tercer edifici (‘opening van het 3de gebouw’).

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.[11]

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[12]

Henri Pieck va fer un cartell per a les dues edicions de la Jaarbeurs Utrecht de 1934 en el qual s’anima a la gent a comprar entrades per a l’esdeveniment firal. L’expressió ‘Spaart Tijd’ (‘estalvia temps’) encapçala el cartell i sota la qual es veuen diverses persones que fan cua davant d’una taquilla per comprar les entrades. Una fletxa vermella indica on es poden comprar les entrades i a la dreta de la composició el logotip de la Jaarbeurs Utrecht. La resta del text en formatiu destaca en groc i vermell sobre fons negre en la meitat inferior de la composició.

Cartell de Henri Pieck de la Jaarbeurs Utrecht de 1934.[13]

Henri Pieck també va dissenyar diversos fulletons de promoció i propaganda de la Jaarbeurs Utrecht. Anteriorment hem vist el de l’edició de primavera de 1932, ara en presentem tres més. El primer correspon a l’edició de setembre de 1930 i representa un conjunt de tres xemeneies que fumegen l’expressió ‘Nederlandsche Jaarbeurs Utrecht’. L’artista únicament utilitza el blau i el negre per il·lustrar la seva composició. A l’interior del fulletó es dóna informació de la Fira en quatre llengües: neerlandès, alemany, anglès i francès.

Fulletó dissenyat per Henri Pieck de l’edició de setembre de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.[14]

Desplegament del fulletó dissenyat per Henri Pieck de l’edició de setembre de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.

El fulletó de l’edició de setembre de 1931 presenta més elements iconogràfics que l’anterior. El motiu central és l’interior d’un dels edificis firals en plena activitat exhibidora. Cal fer esment a la ronda dentada, símbol de la indústria, que conté el logotip de la Jaarbeurs Utrecht, i sobre la qual descansa la xifra 25, al·lusiva a l’edició de la Fira. Henri Pieck utilitza els colors de la bandera neerlandesa, blau, vermell i blanc, per confeccionar la composició. A l’interior del fulletó també es dóna informació de la Fira en quatre llengües: neerlandès, alemany, anglès i francès.

Fulletó dissenyat per Henri Pieck per a l’edició de setembre de 1931 de la Jaarbeurs Utrecht.[15]

Desplegament del fulletó dissenyat per Henri Pieck per a l’edició de setembre de 1931 de la Jaarbeurs Utrecht.

El darrer fulletó que presentem de Henri Pieck correspon a l’edició de primavera de 1937. El recurs iconogràfic que utilitza l’artista és un engranatge de rodes dentades, tres de les quals representen la bandera neerlandesa, que destaca sobre un fons negre. En el capçal de l’eix que uneix les tres rodes hi ha dibuixat el logotip de la Jaarbeurs Utrecht.

Fulletó dissenyat per Henri Pieck de l’edició de març de 1937 de la Jaarbeurs Utrecht.[16]

La última peça de Henri Pieck que presentem en aquest article és una vinyeta que anuncia les dates de celebració de les dues edicions de la fira de l’any 1930 i es destaca la inauguració del segon edifici del recinte firal. Dos elements iconogràfics s’utilitzen en aquesta composició, el logotip de la Jaarbeurs Utrecht, a l’esquerra, i una representació esquemàtica de la torre de la catedral d’Utrecht, referent arquitectònic de la ciutat. L’artista, a més del negre, utilitza els colors de la bandera neerlandesa, el blanc, el blau i el vermell.

Vinyeta de Henri Pieck amb les dates de les dues edicions de la Jaarbeurs Utrechtde 1930.[17]





[1] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG E17/67.
[2] <www.artfact.com>.
[3] Gemeente Rotterdam. Gemeentearchief, catalogusnummer X-0000-0012
[4] <www.liveauctioneers.com>
[5] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG E17 / 66.
[6] <www.artfact.com>.
[7] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG E17 / 65.
[8] Utrecht Jaarbeurs. Utrecht, 1932. AHCCB 1086.25.
[9] <www.artfact.com>
[10] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, KABK BG E17/567.
[11] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG E16 / 822.
[12] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG E16 / 847.
[13] <www.artfact.com>.
[14] Nederlandsche Jaarbeurs Utrecht. Utrecht, 1930. AHCCB 1086.12.
[15] Jaarbeurs Foire Commeciale. Nederlandische Messe. Dutch Industries Fair. Utrecht, 1931. AHCCB 1086.35.
[16] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG H13 / 713.
[17] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG H13 / 707.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada