dijous, 13 de setembre del 2012

Schweizer Mustermesse Basel [La Fira Suïssa de Basilea] (4)


Els cartells de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea (3). Els cartells de Karl Bickel, Carl Wendolin Scherer i Ernst Keiser

Fotografia de 1942 del recinte de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea.


En aquest article presentarem en primer lloc sis cartells que Karl Bickel (Zuric, 1886 – Walenstadtberg, 1982) va fer per a la Fira Suïssa de Basilea. Nascut el 1886, als divuit anys Karl Bickel va entrar a treballar com a aprenent de litògraf i gravador en un taller d’arts gràfiques, mentre acudia a les classes nocturnes de l’Escola d’Arts Decoratives de Zuric. L’any 1908, en una estada a Itàlia va iniciar-se en l’art de l’escultura. Entre 1917 i 1924 va treballar en el taller gràfic de J. E. Wolfensberger de Zuric, on va destacar en el disseny de segells, bitllets de banc i cartells. L’any 1924 es va instal·lar a la ciutat de Walenstadtberg on va començar la seva monumental obra, anomenada Paxmal (monument a la pau), en mosaic i pedra. Karl Bickel va finalitzar l’any 1949 aquest vast monument que pretén ser una al·legoria utòpica d’una comunitat humana pacífica.

El disseny dels cartells que Karl Bickel va fer per a la Fira Suïssa de Basilea dels anys 1925 a 1928 i, posteriorment, per a la de 1932, és el mateix, únicament canvia el color del fons de la composició. El motiu iconogràfic principal és una testa vista de perfil de Mercuri, el déu protector del comerç. El disseny recorda la faceta escultòrica de Bickel ja que el cap de Mercuri simula perfectament un bust. En la part frontal del casc alat es distingeix la creu blanca característica de la bandera suïssa. El fons del cartell de 1925 és groc i el text informatiu, amb el nom de l’esdeveniment firal destacat sobre una franja negra, ocupa la part inferior de la composició. El fons del cartell de 1926 és verd i la tipografia, negra. El fons de la composició de 1927 és vermell, mentre el nom de la institució firal destaca en negre i les dates de celebració de la fira en blanc. El cartell de 1928, del qual presentem dues versions, en francès i en rus, també destaca pel seu fons vermell tot i que en aquest cas la tipografia és tota negra.

Cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1925.


Cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1926.[1]

Cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1927.[2]


Versió en francès del cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1928.[3]

Versió en rus del cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1928.[4]


L’any 1932, la Fira de Mostres Suïssa va recuperar el disseny de Karl Bickel de 1925, tot i que l’artista va introduir modificacions rellevants. El motiu iconogràfic principal continua sent el cap de Mercuri vist de perfil. El dibuix és el mateix però ha perdut la semblança escultòrica de les testes dels cartells precedents, ja que la de 1932 és monocroma, concretament vermella. El fons de la composició és blanc, les dates de celebració de l’esdeveniment són vermelles mentre el nom la institució firal destaca en negre a la part inferior i lleugerament inclinat en posició ascendent d’esquerra a dreta.

Cartell de Karl Bickel de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1932.[5]

El pintor i gravador Carl Wendolin Scherer (Basilea, 1890 – Zuric, 1953) va ser l’autor del cartell de l’edició de 1929 de la Schweizer Mustermesse Basel. Indirectament, Mercuri torna a estar present en aquesta composició. Un mà, suposem que la del déu protector del comerç, prem amb força el caduceu, un dels seus atributs més característics. La bandera helvètica corona el caduceu. Tots els elements iconogràfics i tipogràfics del cartell destaquen amb força sobre un fons d’un blau marí extremadament intens.

Cartell de Carl Wendolin Scherer de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1929.[6]

Si el caduceu era el recurs iconogràfic del cartell de 1929, el de l’edició de 1930 és el logotip de la institució firal, el casc alat de Mercuri amb els colors de la bandera suïssa. Ernst Keiser (Basilea, 1894 – Münchenstein, 1960), pintor i dissenyador gràfic, l’autor d’aquest cartell, utilitza la mateixa gamma cromàtica que Carl Wendolin Scherer en la composició precedent. Sobre un fons blau marí intens destaca en groc el text informatiu, que ocupa tres quartes parts de la superfície del cartell, i el logotip de la Fira a la part superior.

Cartell d’Ernst Keiser de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1930.[7]

El darrer cartell de l’article d’avui, el de l’edició de 1931 de la Fira Suïssa de Basilea, és d’un autor desconegut. Presenta una composició cromàtica molt similar a la dels dos cartells precedents, tot i que la interpretació iconogràfica és més difícil de precisar. A l’esquerra de la part inferior apareix un semicercle groc que molt bé es podria interpretar com el Sol que irradia la seva energia a l’espai. Centrat en l’extrem superior del cartell, hi ha un altre cercle amb els colors de la bandera helvètica que representaria el país alpí. El text informatiu, en blanc, es troba distribuït entre l’esquerra de la part superior i la part inferior.

Cartell d’autor desconegut de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1931.[8]



[1] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_226.
[2] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_224.
[3] CCSA. Graphische Sammlung. Bibliothèque de Genève. Cote: 13.16. Cote: Ca 977.
[4] CCSA. Graphische Sammlung. Bibliothèque de Genève. Cote: 13.16. Cote: Ca 1524.
[5] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_220.
[6] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_223.
[7] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_222.
[8] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_221.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada