dilluns, 12 de març del 2012

Jaarbeurs Utrecht [Fira d’Utrecht] (3)

Els cartells de la Fira d’Utrecht (2)

Detall del cartell de Henri Pieck de l’edició de març de la Jaarbeurs Utrecht de 1932.

Henri Pieck i els cartells de la Jaarbeurs Utrecht (1)

Henri Pieck (Den Helder, 1895 – Den Haag, 1972) va ser l’artista que més va col·laborar amb la Jaarbeurs Utrecht durant el període d’entreguerres. Henri Pieck va ser un pintor i dissenyador gràfic que va treballar com a espia al servei de la Unió Soviètica. Henri Pieck i el seu germà bessó Anton van créixer en un ambient de pobresa. El seu pare, un home d'idees liberals, sovint es trobava lluny de casa i la seva mare els deixava moltes hores sols. Els dos germans, de molt joves, es van lliurar a una passió que compartien: el dibuix. Pieck va estudiar a la Haia i posteriorment a la Rijksacademie in Amsterdam (Acadèmia Estatal d’Amsterdam). Segons el seu germà Anton, Henri era un artista genial amb molt més talent que ell. Fins als 24 anys, era un artista jovial, impulsiu i sovint ingenu que vivia lliurement i sense preocupacions com a pintor d’èxit. En aquests anys tenia un gran interès per la vida artística i la bohèmia de la ciutat d’Amsterdam. Un viatge a Hongria l'any 1919 va tenir molta importància en la seva formació política i va suposar un punt d'inflexió en la seva vida artística. Henri Pieck creia que l'art no contribuïa de cap manera a la lluita d’emancipació del moviment obrer. Pieck va donar un tomb a la seva activitat artística per centrar-se en el que ell anomenava ‘art aplicat’ i va esdevenir un dels dissenyadors gràfics neerlandesos més productius, especialment quant a cartells i il·lustracions per a llibres.[1]

En aquest article i en el següent presentarem 27 peces creades per Henri Pieck: 22 cartells, quatre fulletons i una vinyeta. Dels 22 cartells, nou corresponen a sengles edicions de la Fira neerlandesa i 13 són cartells complementaris que tenen per objectiu informar del preu de les entrades al recinte firal i dels descomptes que la companyia de ferrocarrils ofereix als visitants de la Fira.

Comencem pels nou cartells ‘oficials’ de la Jaarbeurs Utrecht que va fer Henri Pieck. La primera peça correspon a l’edició de setembre de 1925. En aquest cartell, sobre un fons blau destaca un pregoner que munta un cavall blanc i anuncia la celebració de l’esdeveniment firal. Al pit del cavaller hi ha dibuixat l’escut de la ciutat d’Utrecht, però curiosament la partició en banda de l’escut està invertida, hauria d’anar de l’esquerra de la part superior a la dreta de la part inferior. El text informatiu està ubicat en els extrems superior i inferior del cartell.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1925 de la Jaarbeurs Utrecht.[2]

La imatge principal del cartell de l’edició de març de 1927 ocupa les tres quartes parts superiors de la composició. El principal recurs gràfic, el que apareix en un primer terme, és un complex industrial d’un color blau/verd amb fàbriques, grues i xemeneies fumejant, inequívoca referència al progrés econòmic representat per l’activitat industrial. En un segon terme apareix una construcció que bé podria ser l’estructura del recinte firal on té lloc la Jaarbeurs Utrecht. A la dreta de la part superior, en una circumferència del mateix color blau/verd del complex industrial, destaca en blanc el logotip de la Fira d’Utrecht. El text informatiu ocupa la quarta part inferior: sobre un fons negre destaca l’expressió ‘Jaarbeurs Utrecht’, sobre una franja vermella, la paraula ‘internationaal’, sobre el color blau/verd del complex industrial, ‘nederlandesche’ i, finalment, sobre un fons blanc i a la part inferior, les dates de l’esdeveniment.


Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1926 de la Jaarbeurs Utrecht.[3]

En el cartell de l’edició de setembre de 1929, predominen els colors de la bandera neerlandesa: el blau, el blanc i el vermell. La imatge gràfica principal d’aquest cartell és una mà que sorgeix a l’esquerra de la part inferior de la composició que estreny fortament un caduceu, un dels atributs de Mercuri, el déu protector del comerç. El logotip de la Jaarbeurs Utrecht apareix dues vegades: en el centre de la composició, en blanc dins d’una circumferència vermella, i al capdamunt del caduceu. El text informatiu ocupa la part superior, blau sobre fons blanc, i la inferior, vermell sobre fons blanc. Les dates de l’esdeveniment central estan ubicades en la part inferior del requadre central, en blanc sobre fons blau.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1929 de la Jaarbeurs Utrecht.[4]

La imatge principal de la composició gràfica del cartell de l’edició de primavera de la Fira és el conjunt format per tres logotips de la Jaarbeurs Utrecht superposats i amb els colors de la bandera neerlandesa: blau, blanc i vermell. A la part superior, en vermell sobre fons groc, apareix la paraula Jaarbeurs; i a la part inferior, en blau sobre negre, la resta del text informatiu.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.[5]

Henri Pieck opta per un edifici de tons grisos i grocs com a imatge gràfica principal del cartell de l’edició de setembre de 1930; un edifici que ocupa tota la composició i que molt bé podria representar el recinte firal. El text informatiu, per primera vegada en els cartells de la Jaarbeurs Utrecht, està disposat en diagonal, la qual cosa impregna el cartell d’un cert moviment, equiparable a l’activitat que té lloc en un esdeveniment firal. El logotip de la Jaarbeurs Utrecht, a l’esquerra de la part superior, destaca en blanc dins d’una circumferència vermella.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1930 de la Jaarbeurs Utrecht.[6]

Henri Pieck tria una imatge nocturna del recinte firal d’Utrecht per a l’edició de primavera de 1931. Dos feixos de llum il·luminen la negra nit, on destaca, en blanc dins d’una circumferència, el logotip de la Jaarbeurs Utrecht. Al darrera de l’edifici firal es distingeix la ciutat d’Utrecht, on l’emblemàtica torre de la catedral sobresurt per damunt de totes les altres edificacions. El text informatiu ocupa la part inferior de la composició: en blanc sobre fons negre, les dates de l’esdeveniment firal i la paraula ‘Jaarbeurs’, i en vermell el nom de la ciutat d’Utrecht

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1931 de la Jaarbeurs Utrecht.[7]

El cartell de l’edició de primavera de la Jaarbeurs Utrecht és una composició realitzada en negre i escala de grisos, amb algunes pinzellades de color blau. La imatge gràfica central és l’engranatge d’una màquina en funcionament. Es tracta d’una referència molt directa a l’activitat industrial. Una part del text informatiu, en negre sobre fons gris, està ubicat a la part superior i l’altra a la part inferior. El logotip de la Jaarbeurs Utrecht apareix a la dreta de la part superior, a l’interior d’una circumferència de color gris, i combina el color blanc amb el negre, simulant un imant.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de març de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[8]

En el cartell següent, el de l’edició de setembre de 1934, la imatge ocupa els dos terços superiors de la composició i el text, el terç inferior. El recurs gràfic principal que empra Henri Pieck és un imponent Mercuri de tons blavosos que sosté una lent que du en el seu interior el logotip de la Fira d’Utrecht. La lent focalitza i il·lumina una part d’un recinte industrial. L’ala del casc de la divinitat protectora del comerç té els colors de la bandera neerlandesa. El text en caixa alta i color groc destaca sobre un fons negre i blau, aquest darrer simula la continuació de l’efecte de la lent.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1934 de la Jaarbeurs Utrecht.[9]

El darrer cartell de l’article d’avui correspon a l’edició de setembre de 1936. Sobre un fons blau i darrera una roda d’engranatge que emmarca el número 25, en referència a l’edició de la Jaarbeurs Utrecht, apareix el recinte firal de la ciutat neerlandesa. Per sobre aquest edifici un conjunt format per una fàbrica amb tres xemeneies fumejant i una grua metàl·lica que envolta la torre gòtica de la catedral d’Utrecht, el principal referent arquitectònic de la ciutat. El text informatiu ocupa la part inferior del cartell.

Cartell de Henri Pieck de l’edició de setembre de 1936 de la Jaarbeurs Utrecht.[10]





[1] Una referència biogràfica de Henri Pieck es pot trobar al web de l’Institut Internacional d’Història Social d’Amsterdam <http://www.iisg.nl/bwsa//bios/pieck.html>.
[2] ReclameArsenaal. Inventarisnummer KABK, BG E17/500.
[3] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG E17/103.
[4] ReclameArsenaal. Inventarisnummer RA / 00252.
[5] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG E16 / 938.
[6] Gemeente Rotterdam. Gemeentearchief, catalogusnummer X-0000-0077.
[7] Gemeente Rotterdam. Gemeentearchief, catalogusnummer X-0000-0064.
[8] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond BG E17 / 208.
[9] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond RA / 004432.
[10] ReclameArsenaal. Inventarisnummer RA / 00420.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada