dilluns, 14 de maig del 2012

Feria de Muestras de Valladolid / Feria Regional de Muestras de Castilla y León/ Feria Nacional de Muestras de Castilla y León (2)

Els cartells de la Fira de Mostres de Valladolid

Detall del cartell la tercera Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó de l’any 1975.

Sebastián Rey Padilla va ser l’autor del cartell oficial de la Fira de Mostres Valladolid de l’any 1935. En l’article anterior vam presentar una vinyeta que representava l’esmentat cartell. A més del cartell oficial, la Fira de Mostres de Valladolid va produir altres cartells de petit format que van contribuir a difondre i a donar a conèixer l’esdeveniment firal de la capital castellana. Un d’aquests cartells de petit format és del pintor Juan Antonio Morales (Villavaquerín del Cerrato, Valladolid, 1909 — Madrid, 1984).[1] Aquest artista va fer la primera exposició l’any 1931 al Círculo Mercantil de Valladolid, que li va obrir les portes per ingressar a l’Escuela de Bellas Artes de Madrid, on va entrar en contacte amb els cercles intel·lectuals de la capital espanyola. Amb l’esclat de la Guerra Civil, es va adherir a l’aliança d’intel·lectuals antifeixistes. Va ser l’autor del cartell Los Nacionales, un dels cartells més rellevants del període bèl·lic. Acabada la Guerra va estar a presó durant un curt període, al sortir es va dedicar a fer retrats de l’alta societat, fins i tot en va fer de Francisco Franco. L’any 1964 va ingressar a l’Academia de San Fernando i el 1974, a l’Academia Española de Roma. El cartell de Juan Antonio Morales de la Fira de Mostres de Valladolid de 1935 presenta una composició geomètrica força peculiar. En l’extrem inferior esquerre, una roda dentada —l’al·legoria de la indústria— projecta la divisió de la composició en dues parts, en dos triangles rectangles. El triangle de la dreta és d’un color terrós, propi dels camps de Castella, on destaquen dues espigues de blat, representatives de l’agricultura. En el triangle esquerre destaca, sota un cel d’un blau intens, un castell, la construcció més característica de Castella i a la qual li deu el nom.

Cartell petit format de Juan Antonio Morales de la primera Fira de Mostres de Valladolid, de l’any 1935.

Los Nacionales, cartell que Juan Antonio Morales va fer durant la Guerra Civil Espanyola.

L’altre cartell de petit format de la primera Fira de Mostres de Valladolid de 1935 és del pintor Manuel Mucientes (Valladolid, 1887 — 1960).[2] Manuel Mucientes va estudiar Belles Arts a Valladolid i, posteriorment, es va traslladar a Madrid per començar la carrera Militar, on va exercir com a delineant. Com a pintor, destaquen els paisatges solitaris, sense figures, dels pobles de Valladolid. El cartell de Manuel Mucientes de la Fira de Mostres de Valladolid presenta una composició geomètrica força més elaborada que la del cartell anterior. L’agricultura, amb l’espiga de blat, la indústria, amb la roda dentada, i el comerç, amb el rostre de Mercuri, el déu protector del comerç, hi són representats en la composició del cartell, en la qual, Manuel Mucientes juga amb la combinació de quatre colors, el negre, el vermell, el groc i el verd.

Cartell de Manuel Mucientes de la primera Fira de Mostres de Valladolid de l’any 1935.

De 1935 passem a 1969, quatre anys després de la represa de l’activitat firal a la ciutat castellana, ara amb el nom de Feria Regional de Muestras de Valladolid. En els dos terços superiors de la composició, destaca sobre un fons negre una circumferència compartimentada en quatre ‘formatgets’, dos de més grans que els altres. Seguint l’ordre de les agulles d’un rellotge, en el primer·’formatget’ trobem tres rodes dentades sobre un fons groc, al·legoria de la indústria; en el següent, sobre un fons verd, dues espigues de blat, referència a l’agricultura castellana; en el tercer ‘formatget’, sobre un fons blau, una testa bovina, en representació de la ramaderia; i en el darrer, sobre un fons vermell, l’escut de la ciutat de Valladolid. L’expressió ‘FERIA DE CASTILLA Y LEON’, divideix la circumferència en dues parts. El text informatiu, ocupa el terç inferior de la composició.

Cartell de la cinquena Fira Regional de Mostres de Castella i Lleó de l’any 1969.

La composició iconogràfica del cartell de la setena Fira Regional de Mostres de Castella i Lleó, la de 1971, és força original. Els elements vinculats a l’agricultura tenen un protagonisme molt rellevant en aquesta composició. Sobre un fons negre destaca en vermell i a la part inferior, un cargol i dues femelles i al darrere, un espiga de blat. La posició d’aquests tres elements simula la figura d’un tractor, amb la cabina del conductor i les característiques rodes gegants d’aquests vehicles. Sobre l’espiga de hi ha el lema, no gaire original, per cert, que serà present en molts dels elements de comunicació d’aquesta fira en els anys següents: «donde la agricultura, la industria y el comercio se dan la mano».

Vinyeta que reprodueix el cartell d’autor desconegut de la setena Fira Regional de Mostres de Castella i Lleó de l’any 1971.

El cartell de la tercera Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó, la de l’any 1975[3], presenta una composició força senzilla. Sobre un fons de color taronja força cridaner, l’element gràfic que més destaca de la composició és la xifra ‘3’, que ocupa la meitat superior del cartell i indica la tercera edició de la Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó. L’any 1973, l’esdeveniment firal havia canviat l’adjectiu ‘regional’ pel de ‘nacional’. A la part inferior del cartell, en un requadre de fons negre, hi ha les al·legories més representatives de la indústria, l’agricultura i el comerç. Respectivament, d’esquerra a dreta, dues rodes dentades, una vermella i l’altra taronja; una espiga de blat de color groc; i casc alat de Mercuri, de tonalitats blavoses. En la part inferior del cartell hi ha el conegut lema de la Fira: «donde la agricultura, la industria y el comercio se dan la mano».

El cartell de la tercera Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó, de l’any 1975.

La xifra que indica l’edició de l’esdeveniment va ser, en el cas de la Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó, l’element gràfic que reiteradament destacava en la composició dels cartells. En el de la sisena edició, el de l’any 1978, el número 6 ocupa la totalitat de la superfície del cartell. Compositivament, es tracta d’un cartell més elaborat que no pas el de 1975. El número 6 es forma a partir de l’evolució d’una roda dentada vermella. El casc alat de Mercuri i l’espiga de blat, també presents en aquest cartell, són elements iconogràfics recurrents en les composicions de la Fira de Valladolid. A la part inferior, novament, el lema de la Fira: «donde la agricultura, la industria y el comercio se dan la mano».

Cartell de la sisena edició de la Fira Nacional de Mostres de Castella i Lleó de l’any 1978.

Per acabar aquest article dedicat a la Fira de Mostres de Valladolid, presentarem els cartells de les dues darrers edicions d’aquest esdeveniment, els dels anys 2010 i 2011. En el cartell de l’any 2010, destaca sobre un fons taronja un molinet de vent, com el que podria utilitzar la canalla en qualsevol fira de festa major. El recurs iconogràfic dóna suport a la frase ‘gira en torno a ti’. Cal recordar que aquest mateix motiu iconogràfic, el del molinet de vent, ja va ser utilitzat en la cinquena edició del Fira Iberoamericana de Sevilla l’any 1965 (vegeu l’article del 23 de gener de 2012 en aquest mateix bloc). No hi ha cap element iconogràfic que faci referència l’activitat econòmic de la capital de Castella i Lleó, fet que indica que aquest esdeveniment té, en les darreres edicions, un caire més aviat festiu que no pas econòmic.

Cartell de la 76 edició de la Fira Internacional de Mostres de Valladolid de l’any 2010.

El cartell de la darrera edició de la Fira Internacional de Mostres de Valladolid, la de l’any 2011, igual que el cartell precedent, tampoc té una referència explícita a qualsevol mena d’activitat econòmica. El lema d’aquesta edició de la Fira és ‘comienza la aventura’, donant a entendre que la Fira Internacional de Mostres de Valladolid cal entendre-la com un joc. Els elements iconogràfics del cartell també reforcen aquesta idea: una fira de ‘marcianitos’. Què hi farem.

Cartell de la 76 edició de la Fira Internacional de Mostres de Valladolid de l’any 2011.




[1] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.378.
[2] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.379.
[3] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.306.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada