dilluns, 18 de juny del 2012

Schweizer Mustermesse Basel [La Fira Suïssa de Basilea] (1)

Les exposicions industrials suïsses del segle xix i del primer quart del segle xx

Detall d’un fulletó de promoció de la Schweizer Mustermesse de Basilea de l’any 1933.

Basilea és la ciutat firal per excel·lència de Suïssa. La fira de mostres d’aquesta ciutat helvètica va emprendre la seva singladura l’any 1917 i, ininterrompudament, s’ha vingut celebrant fins a l’actualitat. Suïssa ha estat un dels països europeus on la tradició de les exposicions de manufactures i de productes i maquinària industrials ha tingut una continuïtat i una rellevància remarcable els dos darrers segles.

Inicialment, les presentacions públiques de productes tenien un objectiu marcadament informatiu, tot i que també hi havia un component comercial, fet que les distingia de les antigues fires d'origen medieval. Determinades exposicions, principalment les de belles arts, les industrials i les agrícoles, tenien un component econòmic, mentre d'altres, les vinculades a temes científics i culturals, el component pedagògic era el més important. Tanmateix aquests dos àmbits, l'econòmic i el pedagògic, es confonien en la majoria dels casos. Aquestes exposicions no van néixer de les fires tradicionals, sinó de la necessitat de presentar en públic els avenços industrials i manufacturers i els que s’anomenaven arts aplicades. A Suïssa, les primeres exposicions de belles arts van tenir lloc a Ginebra el 1789 i a Zuric el 1799.

L'Exposition des produits de l'industrie française, celebrada a París el 1798 i que tenia com a objectiu glorificar la nació francesa a través de les obres dels seus artesans i fabricants va tenir un èxit espectacular i va ser imitada arreu d'Europa en les dècades següents, amb exposicions d'àmbit nacional, regional i local. Suïssa va començar ben aviat. A iniciativa de la Societat Econòmica de Berna, aquesta ciutat va acollir el 1804 la primera exposició de belles arts i indústria, que va reunir a 399 expositors de diversos cantons suïssos. L'experiència es va repetir els anys 1810, 1818, 1824 y 1830. La iniciativa de Berna es va estendre per tot el país: Ginebra el 1828 i 1833, Basilea el 1830, Lausana el 1833 i el 1839, Aarau el 1845 i Zuric el 1846. Una primera exposició nacional de productes manufacturats i industrials va tenir lloc a Sankt Gallen el 1843 i, posteriorment, a Berna el 1848 i el 1857.

A continuació presentem diversos cartells d’exposicions industrials suïsses d’àmbit local i regional celebrades durant la segona meitat del segle xix i el primer quart del segle xx.

Cartell de la 3te Appenzell Handwerks & Gewerbe Ausstellung de Teufen de l’any 1891.[1]

Cartell de l’Exposition Industrielle Cantonale de Friburg de l’any 1892.[2]

Cartell de la Thurgauishe Gewerbeausstellung de Frauenfeld de l’any 1893.[3]

Cartell de l’Exposition Cantonale Vaudoise d’Yverdon de l’any 1894.[4]

Cartell d’E. Winter de la Kantonale Gewerbeausstellungde Zuric de l’any 1894.[5]

Cartell de la Kantonale Gewerbeausstellung de Glarus de l’any 1895.[6]

Cartell de la 4. Rheinthalische Gewerbeausstellung d’Altstätten de l’any 1899.[7]

Cartell d’Emil Schill (1870 – 1958) de la Gewerbeausstellung mit Abteilungen für Kunst und Landwirtschaft de Basilea de l’any 1901.[8]

Cartell de G. Frick de la Gewerbeausstellung d’Affoltern am Albis de l’any 1905.[9]

Cartell de l’Exposition Industrielle de Carouge de l’any 1906.[10]

Cartell de la Industrie + Gewerbe Ausstellungde Reinach de l’any 1906.[11]

Cartell de la Gewerbeausstellung de Solthurn de l’any 1906.[12]

Cartell de Lanz de la Industrie & Gewerbeausstellung de Langnau de l’any 1907.[13]

Cartell de Jean Kern (Bülach, 1874 – 1967) de la Kantonale Zürcher Landwirtschaftliche und Bezirks Gewerbeausstellung de Bülach de l’any 1907.[14]

Cartell de la Oberaargavisch Ementhalische Gewerbe & Industrie Ausstellung de Burgdorf de l’any 1908.[15]

Cartell de la Kantonale Gewerbe- und Industrieausstellung de Glarus de l’any 1909.[16]

Cartell de la 5. Rheintalische Industrie- und Gewerbe-Ausstellung de Rheineck de l’any 1909.[17]

Cartell de la Kantonale Walliser Ausstellung, Gewerbe-Landwirtschafvtde Sion de l’any 1909.[18]

Cartell de la Industrie- &Gewerbe-Ausstellung vom Toggenburg & Wil de Wattwil de l’any 1911.[19]

Cartell de la Bündnerische Industrie- und Gewerbeausstellung de Chur de l’any 1913.[20]

Les exposicions cantonals o nacionals tenien finalitats comercials, però a la vegada van permetre presentar i avaluar el progrés econòmic del país. Més enllà de la repercussió immediata quant a la publicitat dels productes, més enllà de la conquesta de nous mercats, les exposicions industrials i de belles arts van ser un mitjà excel·lent per difondre els valors burgesos del progrés tècnic, de la lliure competència, del treball i a la vegada també van contribuir a la construcció d'una identitat nacional col·lectiva. Tanmateix, inicialment, la seva efectivitat va ser més aviat modesta. Només les exposicions nacionals (Zuric el 1883, Ginebra el 1896, Berna el 1914, Zuric el 1939 i Lausana el 1964) van tenir una audiència remarcable.

A continuació presentem diversos cartells de les exposicions nacionals suïsses.

Cartell de l’Exposició Nacional Suïssa de 1883 celebrada a Zuric.[21]

Cartell d’Emil Cardinaux (Berna, 1877 – 1936) de l’Exposició Nacional Suïssa de 1914 celebrada a Berna.[23]

Cartell d’Alois Carigiet (Trun, 1902 – 1985) de l’Exposició Nacional Suïssa de 1939 celebrada a Zuric.[24]

Cartell de Hans Falk de l’Exposició Nacional Suïssa de 1964 celebrada a Lausana.[25]

Durant la segona meitat del segle XIX, també es van organitzar exposicions especialitzades: brodats (Appenzeller el 1881), rellotgeria i joieria (a Ginebra de forma permanent, i Neuchâtel el 1881), etc. Les exposicions professionals de periodicitat regular daten de les primeres dècades del segle XX: hoteleria (Berna, 1910) electricitat (Basilea, 1913), navegació fluvial i energia hidroelèctrica, (Basilea, 1926), horticultura (Zuric, 1933 ). Un punt culminant d'aquest procés va ser la creació, l'any 1917, de la Fira Suïssa de Mostres de Basilea, la primera fira de mostres al país helvètic. Posteriorment altres iniciatives similars també van reeixir: La Comptoir Suisse de Lausana (1920), el Saló Internacional de l'Automòbil de Ginebra, la Fiera Svizzera de Lugano (1937), per esmentar algunes de les més destacades.







[1] Catalogue Collectif Suisse des Affiches [CCSA]. SNL_EXPO_514.
[2] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[3] CCSA. SNL_EXPO_1837.
[4] CCSA. SNL_EXPO_1949.
[5] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[6] CCSA. SNL_EXPO_1529.
[7] CCSA. SNL_EXPO_1742.
[8] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[9] CCSA. SNL_EXPO_1969.
[10] CCSA. SNL_EXPO_1511.
[11] CCSA. SNL_EXPO_505.
[12] CCSA. SNL_EXPO_1803.
[13] CCSA. SNL_EXPO_1235.
[14] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[15] CCSA. SNL_EXPO_1220.
[16] CCSA. SNL_EXPO_1528.
[17] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[18] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[19] CCSA. SNL_EXPO_1756.
[20] CCSA. SNL_EXPO_1539.
[21] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[22] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[23] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[24] CCSA. Cabinet des estampes BN.
[25] CCSA. Cabinet des estampes BN.

dimarts, 12 de juny del 2012

Svenska Mässan [La Fira Sueca de Göteborg] (2)

Els cartells de la Fira de Göteborg

Detall del cartell signat per L. Clæsson de l’Svenska Mässan de 1953.

El rostre de Mercuri, el déu protector del comerç, amb el seu inconfusible casc alat, és la imatge més representativa en els elements de comunicació de l’Svenska Mässan al llarg dels 55 anys d’existència de la Fira de Göteborg. Bé com a element gràfic principal, bé com a secundari, sempre hi és present. De fet, és el logotip de la Fira. En la primera edició de l’esdeveniment firal, l’any 1918, ja es va utilitzar aquesta al·legoria: la perspectiva frontal del déu, força estilitzat. No obstant això, la versió definitiva, que va perdurar al llarg dels anys, és de 1927, un Mercuri amb rínxols i de color taronja. Fins i tot es va utilitzar com a motiu central i únic en el cartell de 1952. Cal esmentar el fet que des de 1918, cada any es van produir segells commemoratius de la Fira, sempre amb el rostre de Mercuri.

Segell commemoratiu de la Fira Sueca de Göteborg de l’any 1927.

No ha estat fàcil trobar cartells de l’Svenska Mässan per poder-los reproduir en aquest bloc. De fet només n’hem aconseguit xx, que són els que reproduïm en aquest article. El primer cartell és el de l’edició de 1950[1] i l’autor és Olle Zetterquist (Arvika, 1927). El port de la ciutat en plena activitat, és el motiu que va escollir Olle Zetterquist per il·lustrar el cartell que havia de promoure la participació a l’Svenska Mässan de 1950. Una figura femenina, ataviada amb un vestit tradicional, observa, des d’una posició elevada, l’activitat portuària en un primer terme i la ciutat de Göteborg al fons. Olle Zetterquist, pintor, il·lustrador i artista gràfic, va saber plasmar en aquest cartell, subtilment compost a base de pinzellades de colors vius, el paisatge urbà de Göteborg i la intensa activitat del port de la ciutat. Al centre de la part inferior apareix el símbol de la Fira, el rostre ataronjat de Mercuri.

Cartell d’Olle Zetterquist de l’Svenska Mässan de 1950.

Mercuri té un paper preeminent en el cartell de l’Svenska Mässan de 1952,[2] signat per T. Cihoubeuj (?). Sobre un fons blau, el rostre ataronjat del déu protector del comerç amb el cabells rinxolats i amb l’inconfusible cas alat, ocupa tota la part superior del cartell. El Mercuri que apareix en aquest cartell es va utilitzar per primera vegada l’any 1927 en diversos suports de comunicació.


Cartell signat per T. Cihoubeuj (?) de l’Svenska Mässan de 1952.

El recurs gràfic utilitzat en el cartell de la Fira de Göteborg de 1953, signat per L. Clæsson, és un sobre amb el seu corresponent segell timbrat.[3] El segell representa el símbol de l’Svenska Mässan, el rostre de Mercuri. En el tampó es poden llegir les dates de celebració de l’esdeveniment firal juntament amb el nom de la ciutat i del país en anglès, Gothenburg i Sweden, respectivament.

Cartell signat per L. Clæssonde l’Svenska Mässan de 1953.

La Fira Internacional de la Construcció i l’Habitatge era un dels salons monogràfics de l’Svenska Mässan.[4] En el cartell de l’edició de 1953, signat per Frei, destaca sobre un fons de color blau una gran bastida al capdamunt de la qual hi ha un treballador que pinta el símbol de l’Svenska Mässan, el rostre de Mercuri, a la paret.

Cartell signat per Frei de la Fira Internacional de la Construcció i l’Habitatge organitzada per l’Svenska Mässan el 1953.

El cartell següent correspon a l’edició de 1954.[5] A la dreta de la part superior apareix el mapa de dels països riberencs a la mar Bàltica on destaca en groc el punt geogràfic on es troba la ciutat de Göteborg. Cap a aquesta ciutat, i concretament cap a l’Svenska Mässan, es dirigeixen tres cigonyes que volen amb les ales desplegades. Aquesta composició recorda una mica el cartell de Jan Olejniczak de la Fira de Poznań de 1961 que vam presentar en un article anterior. Disculpeu la qualitat de la il·lustració, no n’hem pogut trobar d’altres amb una resolució més bona.

Cartell d’autor desconegut de l’Svenska Mässan de 1954.

El recurs iconogràfic principal del cartell de W. Sahlin de l’Svenska Mässan de 1955[6] és una ala d’un dels atributs del déu protector del comerç. Al seu davant, dues flors aporten una nota de color a una composició força simple.

Cartell de W. Sahlin de l’Svenska Mässan de 1955.

El cartell de la Fira de Göteborg de 1964[7] presenta una composició iconogràfica molt allunyada del que podríem esperar d’un esdeveniment de connotacions marcadament mercantils i econòmiques. El principal recurs iconogràfic és una papallona que voleia damunt un camp de flors blanques. Possiblement l’autor anònim del cartell volia associar la celebració de l’esdeveniment firal amb l’arribada de la primavera. Tot molt bucòlic. Altra vegada disculpeu la qualitat de la il·lustració, és l’única que hem pogut aconseguir.

Cartell d’autor desconegut de l’Svenska Mässan de 1964.

Acabarem l’article dedicat a l’Svenska Mässan amb la presentació de un fulletó que possiblement reprodueix el cartell de l’edició de 1966 de la Fira de Göteborg.[8] En el requadre central, destaca sobre un fons blau el mapa de la part septentrional d’Europa. En el punt geogràfic on s’ubica la ciutat de Göteborg hi trobem un cor vermell amb el logotip del la Fira Sueca: la testa de Mercuri amb els seus rinxols daurats. Sis línies de colors diversos divideixen el requadre en dotze parts. El logotip de la Union des Foires Internationales (UFI), també una testa de Mercuri, es troba a la dreta de la part superior del requadre.

Fulletó de l’Svenska Mässan de 1966 que molt probablement reprodueix el cartell de l’edició d’aquell any de la Fira de Göteborg.



[1] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.339.
[2] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.348.
[3] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.361.
[4] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.371.
[5] <http://irorelse.wordpress.com>.
[6] <www.posterteam.com>.
[7] <http://irorelse.wordpress.com>.
[8] AHCCB.