divendres, 16 de desembre del 2011

Pražské Vzorkové Veletrhy (PVV) [Fira de Mostres de Praga] (2)

Els cartells de la Fira de  Mostres de Praga

Els cartells de la Fira Internacional de Mostres de Praga (PVV) durant el període d’entreguerres presenten una gran varietat d’estils, de recursos gràfics i d’al·legories. Tanmateix, igual que altres fires europees del mateix període, hi ha una sèrie de temes que són recurrents: les infraestructures firals (recinte, edificis), els referents simbòlics de la ciutat i les al·legories de Mercuri, el déu protector del comerç. En el cas de la Fira de Praga cal destacar també el recurs que es fa sovint als símbols de l’imaginari nacionalista txec. No es pot oblidar que Txecoslovàquia havia aconseguit la independència en l’acabar la Primera Guerra Mundial i que els seus dirigents, polítics i econòmics, no escatimaven esforços per enfortir el sentiment de pertinença al nou Estat.

En quadre següent he indicat els cartells que he pogut localitzar de la PVV i els seus respectius autors. La columna de la font indica la institució que preserva el cartell. Evidentment hi poden haver altres institucions que tinguin exemplars, però si no ho he indicat, és que no ho he sabut trobar. Hi ha casos en què no s’indica la font. Això vol dir que la imatge gràfica del cartell l’he trobada a Internet, però no correspon a cap institució cultural oficial. Normalment provenen de cases de subhastes i galeries d’art que tenen exemplars a la venda. En alguns casos, que també indico, he localitzat el cartell, però no l’he pogut visualitzar ja que la institució que el preserva no el té digitalitzat o bé no permet visualitzar-lo. Finalment, també indico aquells cartells que ni he localitzat ni he pogut visualitzar.

Any Autors dels cartells de la Fira de Praga PVV Font
1920
No localitzat

1921 (febrer/març)
Karel Rélink
WBR
V. M

Anònim

Text
AHCCB
1921 (setembre)
Anònim
AHCCB
1922 (març)
Olga Hovorka
MDK
Anònim
MDK
1922 (setembre)
Kavrina
AHCCB
1923 (març)
Solar

1923 (setembre)
Karel Štapfer
AHCCB
1924 (març)
Karel Štapfer
MDK / WBR sd
1924 (setembre)
František Xaver Naske
WBR sd
1925 (març)
Karel Vik
WBR / AL
František Xaver Naske
WBR sd
1925 (setembre)
Hemberger??
WBR sd
Anònim
WBR sd
1926 (març)
Jakub František
WBR
1926 (agost/setembre)
František Xaver Naske
(Praga, 1884 — 1959)
WBR
1927 (març)
František Xaver Naske
WBR

WBR nd
1927 (setembre)
Robert Schlosser
SNM
1928(març)
Jaroslaw Benda
WBR
1928 (setembre/octubre)
Lejka
WBR
1929 (març)
Antonín Morávek
ZHDK / WBR sd
1929 (setembre)
Anònim
AHCCB
1930 (març)
Antonín Morávek
SNM / WBR sd
1930 (setembre)
Antonín Morávek

1931 (març)
Antonín Morávek
SNM
1931 (setembre)
No localitzat

1932 (març)
Antonín Morávek
SNM
1932 (setembre)
Antonín Morávek
SNM
1933 (març)
Antonín Morávek
CCSA
1933 (setembre)
Anònim

1934 (març)
Vilém Rotter
SNM / WBR sd
1934 (setembre)
Atelier Vodiokova Reklama
SNM
1934 (setembre)
Albert Jonáš
AHCCB / WBR sd
1935 (març)
Albert Jonáš
SNM
1935 (setembre)
František Kardaus
SNM
1936 (març)
Albert Jonáš
AHCCB / SNM
1936 (setembre)
František Kardaus
SNM
1937 (març)
No localitzat

1937 (setembre)
František Kardaus
SNM
1938 (març)
František Xaver Naske
SNM
1938 (setembre)
Atelier de Vilém Rotter
SNM
1939 (març)
No localitzat

1939 (setembre)
Albert Jonáš

1940 (març / abril)
Anònim
AHCCB
1940 (setembre)
No localitzat

1941 (març)
Heiter
SNM
Parèntesi de la Segona Guerra Mundial
1947 (setembre)
VIT?

1948 (març)
No localitzat

1948 (setembre)
Heiter

1949 (març i setembre)
No localitzats

1950 (maig/juny)
Anònim

AL (Galeria Albertina de Viena), AHCCB (Arxiu Històric de la Cambra de Comerç de Barcelona), CCSA (Catalogue Collectif Suisse des Affiches), MDK (Magyar Digitalis Képkönyvtár), SNM (Slovenské Národné Múzeum), WBR (Wienbibliothek im rathaus), ZHDK (Museum für Gestaltung Zürich. Zürcher Hochschule der Künste)

En l’article d’avui presentarem quatre cartells de František Xaver Naske i un de Robert Schlosser, estilísticament molt similars. František Xaver Naske (Praga, 1884 — 1959) i Robert Schlosser (Planá, 1880 – Praga, 1943) van ser dos prestigiosos pintors il·lustradors txecs. Naske va fer cinc cartells per a la Fira de Praga (setembre de 1924, març de 1925, agost/setembre de 1926, març de 1927 i març de 1938) i Schlosser, únicament un, el de setembre de 1927.


En el cartell de Naske[1] corresponent a l’edició de setembre de 1924, veiem una matrona, ricament vestida i amb els braços que descasen sobre un coixí vermell, que subjecta amb les dues mans l’escut de Praga: la muralla de la ciutat, amb tres torres amb finestres i la porta oberta d’on sobresurt un braç que empunya una espasa. Damunt del cap de la matrona hi ha una cinta verda que incorpora la llegenda PRAŽSKÉ VZORKOVÉ VELOETRHY (Fira de Mostres de Praga), que correspon a la sigla PVV que, en vermell, es troba a la part superior. El text informatiu en neerlandès, en blau sobre fons blanc, ocupa la part inferior del cartell. Aquest cartell també el tenen en alemany a la WBR[2], però no està digitalitzat. Tot i que no l’he pogut visualitzar, Naske també va fer un cartell per a l’edició següent de la Fira de Praga (març de 1925). A la WBR[3] consta l’existència d’aquest cartell en alemany, hi ha la fitxa, però no està digitalitzat.

És interessant de comparar els cartells de Naske, de l’any 1926 (agost/setembre) amb el de 1938 (març). En el primer[4], el conjunt format per dos personatges és el recurs gràfic que utilitza l’autor per promoure l’esdeveniment firal. En un primer terme, hi ha una dona jove amb un barret frigi que simbolitza la república de Texecoslovàquia. La figura que apareix en segon terme és Mercuri, el déu protector del comerç, fàcilment reconeixible pel cas alat, el pètasus. Just per sota de les dues figures destaca la sigla de la Pražské Vzorkové Veletrhy (Fira de Mostres de Praga), PVV. El text informatiu, en alemany i en negre, ocupa el quart inferior de la composició. EL cartell[5] que va fer una dècada més tard mostra un composició idèntica tot i que amb algunes diferències notables. El Mercuri de 1926 pren en aquesta composició uns trets facials marcadament femenins i la figura femenina, que simbolitza la república de Txecoslovàquia, du una cabellera més rinxolada que la seva predecessora. El text informatiu, en txec i en blau sobre un fons clar, també es troba a la part inferior.







En el cartell de març de 1927[6], el principal recurs gràfic és una figura femenina que ocupa la part inferior del cartell. La dona, amb uns trets facials molt similars als de les figures femenines del cartells anteriors, sosté l’auricular d’un telèfon (deu ser un telèfon inal·làmbric, ja que no sé veure els fils); al cap hi du un barret que es pot identificar amb el pètasus, el casc alat de Mercuri. El tex informatiu en alemany, una part en vermell i l’altra en blau, destaca sobre un fons blanc a la part superior de la composició. A l’esquerra de la figura femenina hi ha una franja vertical blava sobre la qual destaca, en un blau més suau, la sigla de la Pražské Vzorkové Veletrhy (Fira de Mostres de Praga), PVV.

En el cartell de Robert Schlosser[7] destaquen dues figures: en primer terme, una noia amb una indumentària de l’antiguitat clàssica seu sobre un fardell de grans dimensions i resta atenta a les explicacions que li dóna Mercuri. Mercuri du l’inconfusible pètasus, el cas alat, i sosté amb la mà dreta el caduceu, dos dels atributs característics el déu protector del comerç. Amb la mà esquerra sosté unes balances, que en un dels plats hi ha diverses monedes i en l’altre una mercaderia difícil de precisar. A la dreta de la composició, destaca la bandera de Txecoslovàquia i, a sota, un escut on, sobre un fons negre, hi a la sigla de la Fira de Mostres de Praga, PVV. El text informatiu, en txec i en vermell sobre fons blau clar, es troba a la part superior.




[1] <http://gemeentearchiefrotterdamcollecties.deventit.nl/>.[2] WBR. Sign.: P 10858.
[3] WBR. Sign.: P 10867.
[4] WBR. Sign.: P 38266.
[5] SNM. Identifier: 21389786.
[6] WBR. Sign.: P 38269.
[7] SNM. Identifier: 21377404.

1 comentari: