dilluns, 23 de gener del 2012

Feria Oficial y Nacional de Muestras en Sevilla / Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla (3)

Els cartells de la Fira de Sevilla (2)

Detall del cartell de Justo García Girón de la XIII Feria de Muestras Iberomaericana de Sevilla de 1973.

Els cartells de la Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla

L’any 1961, la Fira de Mostres de Sevilla va passar a denominar-se oficialment Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla. Els dos primers cartells que presentem són de Guillermo Bonilla García, dels anys 1962 i 1964. Recordem que Guillermo Bonilla ja havia fet el cartell de la segona edició de la Feria Nacional de Muestras, el de l’edició de l’any 1959. Els dos cartells són força similars quant als elements iconogràfics que formen part de la composició. En el cartell de 1962, una nau amb la vela desplegada solca les ones del mar. El pal de la nau és la torre de la Giralda, el principal referent arquitectònic de la ciutat de Sevilla. A la dreta de la composició i de dalt a baix hi ha una fletxa negra sobre la qual destaquen les banderes dels països participants en l’esdeveniment firal. Curiosament, hi manca la bandera espanyola, la del país organitzador. També cal destacar la inexistència de l’escut de Sevilla, fet que contradeia les bases del concurs de cartells de la Fira: «en los originales figurará la siguiente leyenda: “II Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla, 10-30 de abril de 1962”. También deberán llevar el escudo de Sevilla en tamaño reducido».[1]

Cartell de Guillermo Bonilla García de la II Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1962.[2]

La composició iconogràfica del cartell de 1964 també té com a motiu central una nau, confeccionada amb les banderes dels països iberoamericans, els Estats Units i les Filipines, que participen en l’esdeveniment firal. Sobre un fons negre, la nau solca damunt les ones guiada per un astre simbolitzat per la roda dentada, al·legoria de la indústria, ubicada a la dreta de la part superior. En el llum de popa de la nau hi ha les tres figures que apareixen en l’escut de la ciutat de Sevilla: el rei Ferran III de Castella i Lleó, el Sant, acompanyat per sant Isidor de Sevilla i sant Leandre de Sevilla. A diferència del cartell de la Fira Iberoamericana de 1962, la bandera espanyola sí que hi és, representada al capdamunt del pal major, per damunt la cofa de la nau.

Cartell de Guillermo Bonilla García de la IV Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1964.[3]

José M. Padilla, guanyador del concurs de cartells convocat per la Fira sevillana per a l’any 1963, utilitza com a element gràfic principal una corriola. La roda més gran porta dibuixades les 22 banderes dels països participants i, al centre de la roda i d’una mida molt més gran, la bandera espanyola, representativa del país organitzador. A l’esquerra de la part superior hi ha una altra roda més petita unida a l’anterior per una corda o un cable. A l’interior d’aquesta roda, sobre un fons groc, hi ha una nau amb les veles desplegades, el casc de la qual és mitja roda dentada, símbol de la indústria. Aquesta nau recorda el motiu central del cartell de Guillermo Bonilla de 1962. En un segon terme, apareix l’ombra d’una espiga de blat, referència a l`agricultura, i , novament, una roda dentada. Aquest cartell, com el de 1962, tampoc incorpora l’escut de la ciutat de Sevilla.

Cartell de José M. Padilla de la III Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1963.[4]

Els tres cartells següents, els dels anys 1967, 1968 i 1969 són obra de José Álvarez Gámez (Sevilla, 1925 - 1997). El principal recurs gràfic de la composició cartell de la setena edició de la Feria de Muestras Iberoamericana, la de l’any 1967, és una àncora, la part central de la qual és la Giralda, el referent arquitectònic de la ciutat de Sevilla. Una cinta amb les banderes dels països iberoamericans participants a la Fira penja del capdamunt de l’edifici. A l’esquerra de la part superior, una roda dentada groga, al·legoria de la indústria, simula una brúixola.

Cartell de José Álvarez Gámez de la VII Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1967.[5]

Del cartell de la vuitena edició (1968) de la Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla cal destacar el fet que apareix per primera vegada el que esdevindrà el logotip de la Fira, que no és altre que l’escut de l’Exposició Iberoamericana celebrada els anys 1929-1930 circumscrit dins d’una roda dentada. Tres elements formen l’esmentat escut: la torre de la Giralda, que descansa sobre un globus terraqüi en la ubicació que correspondria a la península Ibèrica, i, al fons, una caravel·la. L’escut va ser dissenyat pel pintor i cartellista Santiago Martínez Martín (Villaverde del Río 1890 - Sevilla, 1979).

Escut creat per Santiago Martínez Martín de l’Exposició Iberoamericana de Sevilla de 1929 i 1930 que, a partir de 1968, va esdevenir el nucli central del logotip de la Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla.

Els principals elements iconogràfics del cartell de 1968 de José Álvarez Gámez són dues rodes dentades que destaquen sobre un fons blau. En la roda superior, la més petita, s’hi circumscriu el logotip de la Fira i en la roda inferior, l’esfera terrestre amb Amèrica del Sud com a referent iberoamericà de l’esdeveniment firal.

Cartell de José Álvarez Gámez de la VIII Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1968.

El darrer cartell de José Álvarez Gámez, el de 1969, simula una medalla formada pel logotip de la Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla, la roda dentada amb la torre de la Giralda, la caravel·la i l’esfera terrestre, de la qual pengen cinc cintes amb les banderes del diversos països que participen en l’esdeveniment firal.

Cartell de José Álvarez Gámez de la IX Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1969.

Jósé Álvarez Gámez també va fer el cartell de XIV Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1974, tanmateix és un cartell que no he pogut localitzar i, per tant, no puc descriure’l.

El disseny del cartell de la cinquena edició de la Fira Iberoamericana, la de 1965, és molt simple Un molinet de vent, com el que podria utilitzar la canalla en qualsevol fira de festa major, és el motiu central d’aquest cartell firal, que ocupa les dues terceres parts superiors de la composició. La única referència a possibles activitats econòmiques és el nucli central del molinet, una circumferència vermella on destaca un nau iconogràfica nàutica al·lusiva a l’activitat comercial─, el casc de la qual és mitja roda dentada ─iconogràfica vinculada a l’activitat industrial. De fet, aquesta imatge, la de la nau, la va utilitzar José M. Padilla l’any 1963.

Cartell de la V Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1965.

Ramón Escudero Molina és l’autor del cartell de la Fira de Mostres Iberoamericana de Sevilla de l’any 1972. El jurat del concurs de cartells de la Fira va escollir l’obra d’Escudero que tenia per lema Mundo Ibérico”. Segons el jurat, «es un cartel de traza moderna, sencilla y original, de colores llamativos sobre fondo negro».[6] El principal recurs d’aquest cartell és una caixa de colors cridaners en forma de cub i oberta per la part superior. A l’interior s’entreveu un globus terraqüi de tons blavosos en què només hi són representats els paral·lels i els meridians. A l’interior de la tapa superior del cub hi ha imprès el logotip de la Fira. Ramón Escudero Molina també va ser l’autor dels cartells de les edicions de 1966, 1977 i 1978, però no els he pogut localitzar i per tant no els he pogut descriure.

Cartell de Ramón Escudero Molina de la XII Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1972.[7]

El cartell de la Fira de Mostres Iberoamericana de Sevilla de l’any 1973 és de Justo García Girón (Sevilla, 1941). Sobre un fons blau marí, un estol d’orenetes, que representen les banderes dels països iberoamericans presents a la Fira i encapçalada per la que du la bandera espanyola, s’adreça cap a l’extrem superior esquerre de la composició on hi ha el logotip de la Fira, la roda dentada amb la torre de la Giralda, la caravel·la i l’esfera terrestre. Justo García Girón també va fer el cartell de X Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1970, tanmateix és un cartell que no he pogut localitzar i, per tant, no puc descriure’l.

Cartell Justo García Girón de la XIII Feria de Muestras Iberoamericana de Sevilla de l’any 1973.[8]

Amb aquest article acabem la sèrie dedicada a la Fira de Mostres de Sevilla. Malauradament no hem pogut exposar tots els cartells ja que ens ha estat impossible de localitzar-los i visualitzar-los tots. D’alguns n’hem pogut esbrinar l’autor, però d’altres, ni això. Concretament ens manquen els de 1961 (Juan Fernández Bautista), 1966 (Ramon Escudero Molina, també va fer els de 1977 i 1978), 1970 (Justo García Girón), 1971 i, a partir de 1974 (José Álvarez Gámez), tots. Sí algú de vosaltres ens pot oferir informació us ho agrairíem molt.





[1] ABC, 9 de març de 1961.
[2] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.066.
[3] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.114.
[4] AHCCB.
[5] VII Feria de Muestras Iberoamericana. Sevilla, 1962. AHCCB 1537.1.
[6] ABC, 17 d’abril de 1971.
[7] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.313.
[8] AHCCB. Fons de cartells núm. 7.313.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada