dilluns, 16 d’abril del 2012

Jaarbeurs Utrecht [Fira d’Utrecht] (7)

Els cartells de la Fira d’Utrecht (6)

Detall del cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1934 de la Jaarbeurs Utrecht.

Amb l’article d’aquesta setmana, després del parèntesi de Setmana Santa, acabarem amb els cartells de la Jaarbeurs Utrecht anteriors a la Segona Guerra Mundial. Es tracta d’un conjunt d’11 cartells d’autor desconegut d’aquells que definíem com a complementaris, és a dir, que tenen per objecte informar principalment dels preus de les entrades al recinte firal i dels descomptes que els ferrocarrils ofereixen als visitants de la Fira. El primer cartell correspon a la Fira de primavera (‘voorjaarsbeurs’) de 1929. El text informatiu té un protagonisme destacat i ocupa les dues terceres parts superiors del cartell, amb una tipografia negra que destaca sobre un fons ocre. El símbol de la Fira, circumscrit dins d’una circumferència blanca, encapçala la paraula Utrecht. A la part inferior hi ha un dibuix que representa diverses instal·lacions industrials amb les característiques xemeneies fumejant; al mig, però, es reconeix la torre gòtica de la catedral, el principal referent arquitectònic de la ciutat d’Utrecht.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de febrer de 1929 de la Jaarbeurs Utrecht.[1]

Els tres cartells següents tenen el ferrocarril com a motiu gràfic principal de la composició; un fet que ja havíem constatat en articles anteriors. El primer d’aquests cartells correspon a l’edició de primavera de 1933 de la Jaarbeurs Utrecht. En la part central de la composició hi ha un requadre vermell sobre el qual destaca una circumferència groga que simula el sol, on es troba el logotip de l’esdeveniment firal i el nom de la ciutat d’Utrecht. La Fira que irradia energia en el món dels negocis i dels intercanvis comercials és una de les possibles interpretacions que es pot donar a aquesta imatge gràfica. D’aquest requadre surt a gran velocitat un ferrocarril, el principal mitjà de transport per acudir a la Fira i traslladar-hi els productes que han de ser exposats. El text informatiu ocupa la quarta part inferior del cartell, mentre el nom de la Fira i les dates de celebració estan a la part superior.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1933 de la Jaarbeurs Utrecht.[2]

El ferrocarril que apareix en el cartell anterior torna a fer acte de presència quatre anys més tard en el de l’edició de setembre de 1937. És el mateix tren, però la composició difereix una mica de la de 1933, sobretot quant als colors utilitzats, no tant intensos i cridaners que en el cartell precedent. En aquest cas, les tonalitats blaves són les  predominants.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de setembre de 1937 de la Jaarbeurs Utrecht.[3]

El cartell de l’edició de primavera de 1934 també té un ferrocarril com a imatge gràfica principal. En aquest cas, es veu la part frontal de la locomotora emmarcada pel logotip daurat de la Jaarbeurs Utrecht. Al fons de la composició hi ha el recinte firal, d’on surten projectats raigs de llum que il·luminen el cel nocturn d’Utrecht. El text informatiu apareix en el terç inferior de la composició. Sobre un requadre vermell, la tipografia destaca en negre i en blanc. El nom de la Fira i les dates de celebració estan, com en el cartell anterior, a la part superior.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1934 de la Jaarbeurs Utrecht.[4]

Els tres cartells següents presenten com a imatge gràfica principal el mapa dels Països Baixos. En el cartell de l’edició de primavera de 1936, el fons de la composició és blau sobrer el qual destaca el mapa en blanc i taronja. El punt geogràfic on es troba la ciutat d’Utrecht està indicat pel logotip de la institució firal. El text informatiu es reparteix per tota la superfície del cartell combinant la tipografia en groc i en blanc sobre el fons blau abans esmentat.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1936 de la Jaarbeurs Utrecht.[5]

Els altres dos cartells que tenen el mapa dels Països Baixos com a recurs gràfic principal són els de 1939, el de l’edició de març i el de l’edició de setembre. Són dos cartells molt similars pel que fa a la composició; la principal diferència rau en la gamma cromàtica utilitzada. En el cartell de març el fons és blanc i el mapa blau, en canvi, en el cartell de setembre, el fons és blau i el mapa groc. En ambdós casos, el punt geogràfic on es troba la ciutat d’Utrecht està indicat pel logotip de la institució firal i cap a aquest punt es dirigeix un tren a gran velocitat. La ubicació del text informatiu es troba repartida entre la part superior i la inferior.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1939 de la Jaarbeurs Utrecht.[6]

Cartell d’autor desconegut de l’edició de setembre de 1939 de la Jaarbeurs Utrecht.[7]

En el cartell de l’edició de setembre de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht, els requadres amb text informatiu centren l’atenció de la composició. El logotip de la institució firal dins d’una circumferència formada amb els colors de la bandera dels Països Baixos apareix lleugerament inclinat a l’esquerra al centre del cartell. Es tracta d’una composició força rica quant a l’ús del color, especialment en la tipografia. Tot i que hi ha força text, l’impacte visual que dóna el color i la distribució aparentment aleatòria dels requadres informatius fan que la lectura del cartells sigui atractiva.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de setembre de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[8]

El següent cartell, també de l’edició de setembre de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht, presenta una composició cromàtica molt simple a base del blanc i negre sobre un fons ocre. El text informatiu es reparteix entre la part superior i la inferior. L’únic element gràfic present en aquesta composició és el símbol de la Fira ubicat al centre del cartell. Cal esmentar que el logotip du la corona reial, un fet que no es dóna gaire bé mai en els cartells de la Fira neerlandesa.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de setembre de 1932 de la Jaarbeurs Utrecht.[9]

Els dos cartells següents són pràcticament iguals a l’anterior, sense la corona reial. Sobre un fons ocre, destaca el símbol de la Jaarbeurs Utrecht en el centre de la composició. En el cartell de l’edició de primavera de 1941, el logotip firal està dins d’un rectangle negre, i en el cartell de l’edició de primavera de l’any següent dins d’una circumferència també negra. El nom de la fira a la part superior i les dates de celebració a l’inferior. Cal destacar que l’any 1942, tot i haver-se editat cartells, la Jaarbeurs Utrecht no es va celebrar.

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1941 de la Jaarbeurs Utrecht.[10]

Cartell d’autor desconegut de l’edició de març de 1942 de la Jaarbeurs Utrecht.[11]

Acabarem l’article amb dues vinyetes, l’autor o autors de les quals desconeixem. La primera correspon a l’edició de primavera de 1936 de la Jaarbeurs Utrecht. Sobre un fons blanc, destaca a la meitat superior de la composició una circumferència de color blau a l’interior de la qual hi ha una nau amb les veles desplegades; un dels molts exemples d’iconografia nàutica aplicada a peces de comunicació firal. Els colors predominants de la vinyeta són els de la bandera dels Països Baixos: el blau, el blanc i el vermell. L’artista també utilitza el negre en la tipografia i en la circumferència que es troba a l’esquerra de la part inferior i on hi ha el logotip de la institució firal.

Vinyeta d’autor desconegut de l’edició de març de 1936 de la Jaarbeurs Utrecht.[12]

L’altra vinyeta és de l’any 1941 i comunica les dates de celebració dels esdeveniment firals d’aquell any. S’ha de dir, però, que aquests no es van arribar a celebrar mai com a conseqüència del conflicte bèl·lic que tenia el continent europeu com a escenari dels enfrontaments armats. A la part superior i en vermell hi ha el nom de la ciutat, Utrecht, que descansa sobre le casc alat de Mercuri del logotip de la institució firal. El logotip, en negre, és el principal recurs gràfic d’aquesta vinyeta i ocupa la major part de la superfície de la composició. Una cinta blava amb la paraula ‘Jaarbeurs’ escrita a sobre en vermell envolta el logotip. Al seu darrere, un traç vermell suggereix, en combinació amb la cinta blava i el fons blanc, els colors de la bandera dels Països Baixos. Sota el casc del déu protector del comerç torna a aparèixer novament el logotip de la institució firal, en aquest cas de color groc. A la part inferior hi ha les dates de celebració de les dues edicions de 1942 de la Fira neerlandesa.

Vinyeta d’autor desconegut de la Jaarbeurs Utrecht de 1942.[13]

Després de set articles dedicats a la Jaarbeurs Utrecht, a partir de pròxima setmana estrenarem una nova fira. Els cartells de la Fira neerlandesa posteriors a la Segona Guerra Mundial els deixarem per a més endavant no fos cas que ens atipéssim de tanta Jaarbeurs.






[1] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, BG E16/885.
[2] Gemeente Rotterdam. Gemeentearchief, catalogusnummer X-0000-0194.
[3] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond BG E17 / 214.
[4] Wolfsonian Collection. Accession number TD1991.165.1.
[5] ReclameArsenaal. Inventarisnummer RA / 00440.
[6] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond BG E17 / 212.
[7] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond BG E17 / 211.
[8] ReclameArsenaal. Inventarisnummer RA / 004421.
[9] ReclameArsenaal. Inventarisnummer, Roermond BG E17 / 207.
[10] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG E16 / 935.
[11] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG E18 / 198.
[12] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG H13 / 712.
[13] ReclameArsenaal. Inventarisnummer BG H13 / 707.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada