diumenge, 18 de desembre del 2011

Pražské Vzorkové Veletrhy (PVV) [Fira de Mostres de Praga] (3)

Els cartells de la Fira de Mostres de Praga (2)

Catàleg de l’edició de març de 1927 de la Fira de Praga.[1]

El pintor i artista gràfic txec Antonin Morávek (1896 – 1959) va ser l’autor de set dels cartells  de la Fira de Praga, cinc dels quals tenen com a element gràfic principal de la composició el nou Palau de la Fira de Praga. Recordem que la societat PVV va convocar un concurs tancat per dissenyar el nou Palau Firal de Praga. Els autors del projecte guanyador, Oldřich Tyl (1884-1939) i Josef Fuchs (1894-1979), van concebre un recinte firal que no es desplegava horitzontalment en diversos pavellons, sinó verticalment en un sol edifici. Aquesta solució, que no tenia precedents quan va ser plantejada, va ser una de les primeres grans construccions funcionalistes d’Europa, molt progressista en el seu temps i, donades les seves dimensions, única.


Fotografia del nou Palau Firal de Praga inclosa en un fulletó de promoció de l’esdeveniment firal de 1931.[2]

El nou Palau Firal es va inaugurar oficialment el 21 de setembre de 1928 i, entre el 25 de setembre i el 2 d’octubre, va acollir per primera vegada l’esdeveniment firal. Actualment aquest emblemàtic edifici acull la col·lecció d’art modern i contemporani de la Galeria Nacional. El núm. 19 de revista Lars està dedicat a l’arquitectura i la cultura de la Txecoslovàquia en el període d’entreguerres i un article molt interessant de Vavřinec Veselý versa sobre el Palau Firal de Praga. [3]

Feia sis mesos que s’havia inaugurat el nou Palau i Antonin Morávek va optar pel nou edifici com a imatge gràfica principal del cartell que havia de promoure l’esdeveniment firal del mes de març de 1929. Es tracta d’una composició a base tres colors: el blanc, el blau i el vermell, els colors de la bandera de Txecoslovàquia. A la dreta de la part superior, en vermell sobre fons blau, hi ha la sigla de la Pražské Vzorkové Veletrhy (Fira de Mostres de Praga), PVV. A l’extrem esquerre de la part superior, en vermell sobre fons blanc, el motiu central de l’escut de Praga: la muralla de la ciutat, amb tres torres amb finestres i la porta oberta d’on sobresurt un braç que empunya una espasa. El text informatiu en txec es troba a la dreta part superior, en blau sobre fons blanc, i a la dreta de la part inferior, en blanc sobre fons blau.

Cartell de l’edició del mes de març de 1929 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[4]
La composició del cartell de l’edició del mes de març de 1931 és idèntica a la del més de març de 1929, simplement varia el tractament que Morávek dóna al color en la composició, que continua sent a base de tres: el blanc, el blau i el vermell, els colors de la bandera de txeca. Com a elements iconogràfics secundaris, l’artista torna a utilitzar, suposadament d’acord amb les normes que establia la societat firal, la sigla PVV i el motiu central de l’escut de la ciutat de Praga. El text informatiu en txec es troba a la dreta part superior, en blau sobre fons vermell, i a la la part inferior, en blanc sobre fons blau.

Cartell de l’edició del mes de març de 1931 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[5]

La composició del cartell de l’edició de març de 1933 també és idèntica a la dels dos cartells anteriors. En aquesta ocasió, no apareix la sigla PVV ni el motiu principal de l`escut de la ciutat. El text informatiu en alemany es troba a la part superior, en negre sobre fons blanc i blau, i a la la part inferior, en blanc sobre fons negre.


Cartell de l’edició del mes de març de 1933 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek. [6]

Antonín Morávek també va utilitzar el Palau de la Fira com a recurs iconogràfic principal en el cartell de l’edició de març de 1930, però la composició difereix dels tres anteriors. El que apareix en primer terme és una flor, els pètals de la qual són les banderes dels diferents països que participen en l’esdeveniment firal. En la part central de la flor hi ha la sigla PVV i el motiu central de l’escut de Praga. En un segon terme i en la meitat inferior de la composició apareix el Palau de la Fira des d’una perspectiva diferent a la dels anteriors cartells. El text informatiu en anglès  es troba a la part inferior, en blau sobre el fons grisós de l’edifici, i les dates de l’esdeveniment firal, en blanc sobre una franja blava, també a la part inferior del cartell.

Cartell de l’edició del mes de març de 1930 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[7]

Antonín Morávek continua utilitzant el Palau Firal com a motiu principal en el cartell de l’edició de setembre de 1930, possiblement el millor de tots o, en tot cas, el que m’agrada més. La combinació de colors, com sempre: blanc, blau i vermell. El Palau Firal es veu des d’una perspectiva elevada; es pot apreciar la forma ortogonal de l’edifici i l'obertura del pati dóna llum a l’interior, on es troben els estands de les empreses expositores. La sigla corona l’edifici, talment com si fos un rètol lluminós. Davant el Palau, molt de moviment: persones, tramvies i altres vehicles, fet que ens suggereix el ritme d’activitat que genera una fira de mostres. Una immensa bandera txecoslovaca (que no té res a envejar a l’espanyola que va col·locar l’Aznar a la plaça Colom de Madrid) és ben visible al centre del cartell. El text informatiu en francès es troba a la part inferior.

Cartell de l’edició del mes de setembre de 1930 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[8]

Antonín Morávek va fer dos cartells més per a la Fira de Praga, els dos de l’any 1932. Tanmateix en aquesta ocasió no va recórrer al Palau Firal per composar la seva obra. En el cartell de l’edició de març de 1932, a l’esquerra de la part inferior, destaca un globus terraqüi i en el punt geogràfic on es troba la ciutat de Praga, s’incrusta una biga d’acer que en un dels extrems, en blanc sobre vermell, diu ‘Československé kvalitní zboži’ (productes de qualitat de Txecoslovàquia). El globus terraqüi és el recurs iconogràfic més utilitzat per reforçar la idea d’internacional associada a un esdeveniment firal. Els dos terços superiors del fons del cartell són blancs i el terç inferior és vermell. El text informatiu, en txec i en blanc sobre vermell, es troba a la part inferior, i les dates de l’esdeveniment firal, en blau sobre blanc, a la dreta del globus terraqüi. A la dreta de l’extrem inferior s’anuncia ‘33% sleva jízdného na čsl drahách’ (33% de descompte en les tarifes dels Ferrocarrils de Txecoslovàquia).

Cartell de l’edició del mes de març de 1932 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[9]

En el cartell de la següent edició, setembre de 1932, el disseny és el mateix. Únicament canvia el color dels dos terços superiors del fons de la composició, ara blau i l’anterior blanc, i la ubicació de les dates de celebració de l’esdeveniment firal, que apareixen en blanc en una cinta vermella.

 Cartell de l’edició del mes de setembre de 1932 de la Fira de Praga, obra d’Antonín Morávek.[10]

El catàleg de l’edició de març/abril de 1940 de la Fira de Praga possiblement reprodueix el cartell d’aquella edició, tot i que no ho puc confirmar. En primer terme destaca una columna al capdamunt de la qual hi ha Mercuri, el déu protector del comerç, que sosté amb la mà dreta el caduceu i amb l’esquerra l’escut de la ciutat de Praga. Al darrera de la columna el Palau de la Fira de Praga. El text informatiu, en alemany i txec i en blanc sobre fons negre, es troba al terç inferior del cartell i les dates de celebració de l’esdeveniment firal, en negre, a la dreta de la part superior.

 Catàleg de l’edició del mes de març de 1940 de la Fira de Praga.[11]

Altres autors, més de Antonín Morávek, van fer ús de la imatge del Palau Firal per composar els seus cartells: Albert Jonáš (Vinohradech, 1903 – Praga, 1974), Atelier de Vilém Rotter (Brno, 1903 – 1978) i Heiter. Aquests cartells els presentaré en el pròxim article.












[1] AHCCB.
[2] Compren vds. en la Feria Internacional de Muestras de Praga. Praga 1931. AHCCB 1086.3
[3] Veselý, Vavřinec. «El Palacio de la Feria de Muestras de Praga». Lars: cultura y sociedad, núm. 19, 2010, p. 37-43.
[4] ZHDK. Archivnummer: 74-0154.
[5] SNM. Identifier: 21422742.
[6] Catalogue Collectif Suisse des Affiches (CCSF). Signatur: SNL_EXPO_2974.
[7] SNM. Identifier: 21422687.
[8] UFDL. The Wolfsonian. Florida International University. Accession number: XX1990.2021.
[9] SNM. Identifier: 21421005.
[10] SNM. Identifier: 21376539.
[11] AHCCB.

1 comentari: