dimecres, 5 de setembre del 2012

Schweizer Mustermesse Basel [La Fira Suïssa de Basilea] (3)

Els cartells de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea (2). Els cartells de Robert Stoecklin

Detall d’un targetó de promoció i informació de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de l’any 1923.[1]

Els pròxims set cartells de la Fira Suïssa de Basilea corresponen al període 1922-1925 i són obra de l’artista suís Robert Stoecklin (Basilea, 1884 –1931). El primer cartell és una composició en la qual no hi ha cap imatge gràfica, únicament text informatiu. Es traca d’un cartell que informa els possibles expositors del termini d’admissió per participar en l’esdeveniment firal que tindrà lloc la primavera de 1922 i que finalitza el 31 de gener. El text en negre destaca sobre un fons clar amb una tipografia que recorda la lletra gòtica.

Versió en francès d’un cartell informatiu de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1922.[2]

El cartell de la Fira de Basilea de 1922, del qual presentem les versions en llengua alemanya i francesa, té com a recurs iconogràfic principal el caduceu de Mercuri, un dels atributs característics del déu protector del comerç. Sobre un fons negre, destaca en vermell el nom de la ciutat suïssa i el caduceu, coronat amb el casc alat de Mercuri; en gris l’any i en verd les dates de celebració de l’esdeveniment firal i el nom oficial de la fira. En aquest cartell apareix per primera vegada el que serà el logotip de la Schweizer Mustermesse / Foire Suisse d’Echantillons, el casc alat de Mercuri amb els colors de la bandera suïssa, quasi bé omnipresent en la majoria dels cartells d’aquest Fira.


Versió en alemany del cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1922.[3]

Versió en francès del cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1922.[4]

El cartell de la Fira Suïssa de l’any següent, l’edició de 1923, presenta la mateixa composició iconogràfica que la del cartell precedent, amb petites modificacions pel que fa a la ubicació del text. Robert Stoecklin opta per un color marronós, perfilat amb una mica de pinzellades grogues, per destacar sobre un fons clar el motiu iconogràfic central, el caduceu de Mercuri, i el text informatiu. D’aquest cartell també presentem dues versions, en llengua alemanya i francesa.

Versió en alemany del cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1923.[5]

Versió en francès del cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1923.[6]

Robert Stoecklin utilitza dos colors, el negre i el verd, per compondre el cartell de l’edició de 1924 de la Fira Suïssa de Basilea. El text informatiu ocupa les tres quartes parts inferiors de la composició, mentre que l’únic recurs iconogràfica que empra l’artista, el casc alat de Mercuri amb la creu blanca, és a dir, el logotip de la Fira, té una presència destacada a la part superior.

Cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1924.[7]

Novament el casc alat de Mercuri, amb les colors de la bandera suïssa, és el principal element iconogràfic de la composició que va fer Robert Stoecklin per la Fira de Mostres Suïssa de 1925. El text informatiu destaca en negre sobre el fons blanc com també ho fa el logotip de l’esdeveniment firal disposat en diagonal a l’esquerra del cartell.

Cartell de Robert Stoecklin de la Fira de Mostres Suïssa de Basilea de 1925.[8]



[1] Arxiu Històric de la Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. AHCCB 543.9
[2] Catalogue Collectif Suisse des Affiches [CCSA]. Bibliothèque de Genève. Cote: 13.16
[3] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_232
[4] CCSA. Graphische Sammlung. Bibliothèque de Genève. Cote: 13.16. Cote: Da 436
[5] CCSA. Graphische Sammlung. Signatur: SNL_EXPO_230
[6] CCSA. Graphische Sammlung. Bibliothèque de Genève. Cote: 13.16. Cote: Da 437
[7] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_229
[8] CCSA. Graphische Sammlung NB / BN / NL (BE). Signatur: SNL_EXPO_228

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada